Kosthold under amming

Når du ammer, sørger du for at barnet ditt får et komplett kosthold de seks første månedene. Men det betyr ikke at du skal glemme ditt eget kosthold. Barnet vil forsyne seg med nødvendig næring, og skal du ha nok næring igjen for deg selv er det viktig at du sørger for et sunt og balansert kosthold. Hva er egentlig den beste maten for deg som ammer?

Finnes det i det hele tatt et spesielt «ammekosthold»? Et sunt ammekosthold ligner faktisk på hvilket som helst sunt kosthold, og om du ikke er allergisk er det ingen spesielle matvarer du må unngå mens du ammer. Maten du spiser smaksetter brystmelken din, og barnet ditt liker sikkert litt variasjon.

Den beste maten for ammende

En enkel måte å sørge for at du spiser de beste matvarene og får i deg nok næringsstoffer er å bruke tallerkenmetoden. I henhold til tallerkenmodellen skal halvparten av tallerkenen din fylles med rå eller kokte grønnsaker og omtrent en fjerdedel skal fylles med poteter, ris, pasta, bulgur eller lignende korn, helst fullkorn. Den resterende fjerdedelen skal inneholde protein. Kjøtt, fisk, fjærfe, egg eller vegetariske alternativer som linser, bønner og nøtter er gode kilder til protein for deg som ammer. Du kan også fylle tallerkenen din med meieriprodukter som melk og yoghurt. Ikke glem å drikke rikelig med væske når du ammer. Det kan være lurt å drikke et glass vann hver gang og supplere kostholdet ditt med en drikk som er spesielt sammensatt for deg som ammer.

Matvarer du kan unngå når du ammer

Det finnes ingen liste over matvarer du må å unngå mens du ammer, men hvis du merker at barnet blir grinete eller plaget med luft i magen etter at du har spist en viss type mat, kan det være lurt å styre unna den maten en stund og heller prøve på nytt senere. Legene anbefaler også at ammende mødre begrenser inntaket av fet fisk til to porsjoner på 140 gram per uke, siden den fete fisken ofte inneholder lavt nivå av miljøgifter som kan lagres i kroppen din over tid. Makrell, sardiner, ørret og laks er eksempler på fet fisk. Du bør også begrense inntaket av hai, sverdfisk og seilfisk (marlin) til et par porsjoner per år, siden de pleier å inneholde høye nivå av kvikksølv.

Alkohol og amming

Det sikreste er å ikke blande alkohol og amming. Når det er sagt, er det lite sannsynlig at barnet ditt blir skadet av at du tar deg en øl eller et glass vin av og til. Det tar 2–3 timer før kroppen kvitter seg med alkoholen fra en øl eller et glass vin, så vent noen timer med å amme hvis du har drukket.

Vekttap under amming

Visste du at kvinner som ammer i minst tre måneder, mister mer vekt enn de som ikke gjør det? Det er fordi kvinnen brenner mange kalorier bare ved å gi barnet mat. Hvis du ikke går ned i vekt mens du ammer, eller går ned for sakte, kan du prøve å skjære ned på sukkerholdig mat og matvarer med nye mettet fett, som brus, dessert, stekt mat og fett kjøtt. Hvis du klarer å få tilbake vekten du hadde før småbarnstiden i løpet av et år, er du veldig flink!


Noe for din daglige omsorg?