Intimpleie etter fødsel

På samme måte som det er viktig at du tar vare på deg selv når du er gravid, må du også ta deg tid til egenpleie etter at barnet er født.

Fødsel er en påkjenning for kroppen din, ikke minst fordi skjeden må strekke seg langt utover sin normale størrelse for å gi plass til barnet, og noen plager kan vare flere måneder etter at barnet er født. Mange kvinner har smerter etter fødselen, eller får andre plager som hevelser, blåmerker, tørrhet, blødninger, øm og sensitiv hud og smerter ved toalettbesøk. Med riktig intimpleie etter fødselen kan du lindre mange av disse vanlige plagene og støtte kroppens egen helingsprosess.

Husk at det beste du kan gjøre både for deg selv og barnet er å ta godt vare på deg selv.

Skjeden etter fødselen

Hos så mange som 9 av 10 førstegangsfødende mødre revner skjeden eller de får en episiotomi, et snitt som gjøres av helsepersonell under vaginal fødsel for å gi mer plass til barnet. Noen revner er små og påvirker bare huden, mens andre må sys og påvirker muskelen i perineum (mellomkjøttet). Revner og snitt i perineum kan gjøre huden følsom for berøring og det svir når du tisser. Selv om skjeden ikke revner eller du ikke får en episiotomi, vil du sannsynligvis kjenne deg sår og ha andre smerter i skjeden og perineum etter fødselen. Kroppen din vil også kvitte seg med blod og vev i livmoren som ikke lenger er nødvendig. Denne blødningen/utfloden kalles lochia og er vanligvis kraftig og rød de første dagene, før den blir tynnere og forsvinner helt innen få uker.

Egenpleietips etter fødselen

Selv om det er normalt å være sår/øm rundt skjeden etter fødselen er det viktig at du tar hånd om deg selv for å forebygge infeksjoner og kunne nyte tiden med det nyfødte barnet ditt i fulle drag. Disse enkle egenpleietipsene kan bidra til at du føler deg bedre og påskynde restitusjonen:

  • Drikk mye vann og spis fiberrik mat, som frukt, grønnsaker og fullkorn for å forhindre forstoppelse
  • Ta et varmt bad eller en dusj daglig, for å holde underlivet rent og forebygge infeksjon
  • Dusj skjeden med vann i stedet for å bruke toalettpapir etter at du har tisset
  • Bytt bind ofte
  • Legg en kald pakke eller litt is innpakket i et håndkle på perineum for å redusere ømhet
  • Gjør bekkenbunnøvelser daglig for å styrke bekkenmuskulaturen og lindre ømhet i perineum
  • Bruk glidemiddel når du har sex hvis skjeden føles tørrere enn normalt
  • Prøv en reseptfri medisin mot smerten, men rådfør deg først med helsepersonell hvis du ammer

Dersom stingene gjør vondt, såret lukter stygt, du har kontinuerlig forstoppelse eller blør i store klumper skal du kontakte helsepersonell. Det kan være at du trenger behandling.


Noe for din daglige omsorg?

Tannfrembrudd?

Multi-Mam BabyDent lindrer ubehag ved tannfrembrudd og reduserer irritasjon. Uten sukker.

Ømme brystvorter?

Multi-Mam Protect er en balm for ammende mødre for å beskytte brystvortene mot uttørking og sprekker.

Er brystvortene såre mens du ammer?

Multi-Mam kompresser har en umiddelbar lindrende virkning og styrker den naturlige helingsprosessen.